Alegerile din 21 mai 2011 de la Baroul Bucuresti au declansat o adevarat competitie intre avocatii-candidati, care isi propun sa schimbe radicat imaginea celui mai important barou din tara. Una dintre cele mai puternice grupari care se lupta pentru demnitatea de decan, dar si pentru Consiliu este cea a reformistilor care si l-au ales drept lider pe avocatul Mihnea Stoica, actual consilier in Baroul Bucuresti. Echipa lui Mihnea este formata din avocati tineri, care si-au propus sa ofere „un program de reformare a Baroului, cu larga sustinere din partea colegilor” si care pe viitor „sa raspunda in timp real sesizarilor confratilor”. La acest program au aderat urmatorii avocati: Cezar Bivolaru, Daniel Caraman, Daniel Fenechiu, George Moloman, Daniela Neagoie, Vasile Nemes, Igor Onuta, Alin Paidiu, Bogdan Radulescu, Gabriel Stoian si Iancu Toader. Echipa il cuprinde si pe domnul Remus Iustinian Burciu, candidat sustinut pentru Comisia de disciplina. Echipa si-a facut cunoscute programele, obiectivele si intentiile printr-o declaratie de principii publicata pe www.alegeriavocati2011.ro si www.mihneastoica.ro . Publicam in continuare proiectul echipei avocatului Mihnea Stoica, care candideaza pentru demnitatea de decan.
Proiectul administrarii Baroului Bucuresti propus de echipa reformista, grupata in jurul lui Mihnea Stoica
„Obligatia morala a fiecarui candidat este aceea de a isi prezenta un program electoral. In mod ideal, programul electoral contine un set de obiective si un plan de masuri pe care candidatii le propun in realizarea lor. Noi, cei care compunem grupul reformist, intelegem sa propunem colegilor urmatorul plan, deschis spre insusire oricarui alt candidat. Ne rezervam dreptul de a adauga programului nostru electoral orice chestiuni semnalate de colegii pe care ii vom reprezenta, in masura in care nu vor fi antagonice principiilor la care am inteles sa subscriem. Programul nostru electoral constituie o declaratie de principii, nu epuizeaza masurile pe care le propunem si contureaza viitoarea conceptie a administrarii baroului. Subliniem ca toata gama activitatilor baroului face obiectul preocuparilor noastre si suntem in masura sa oferim solutii de ameliorare, de la proiectia si executia bugetara pana la reorganizarea resortului de sesizari.
I. Reforma administrativa
Reforma administrativa priveste atat compartimentarea functionala a serviciilor baroului cat si reproiectarea intregului sistem logistic (sistem de comunicare, echipamente tehnice si software).
1. Logistica
Incepem prin a ne referi la masurile vizand logistica, intrucat au un pronuntat caracter tehnic care face inutile dezbaterile in aceasta privinta, solutiile urmand a fi alese de specialisti in raport de criteriile pe care le propunem si pe care care va cerem sa le validati. In consecinta, dupa o scurta prezentare a factorilor obiectivi care impun reproiectarea sistemului, ne limitam la a va supune atentiei criteriile pe care va trebui sa le indeplineasca cumulativ ansamblul echipamentelor si soft-urilor pe care le va utiliza baroul in viitor baroului. Reproiectarea sistemului este impusa este impusa in principal de nevoia de comunicare. Conceptul de comunicarea include:
A. comunicatiile la distanta prin mijloace tehnice intre diversele servicii ale baroului (amplasate sau nu in incinta celeasi cladiri) sau catre exterior
B. comunicarea in sensul de comunicare publica, in doua sensuri: colectarea si difuzarea informatiei.
A. In ceea ce priveste comunicatiile la distanta, baroul foloseste in prezent serviciile tehnice ale furnizorului Romtelecom si serviciile de curierat prin sistemul propriu sau cele asigurate de Compania Nationala Posta Romana. Noi consideram ca viitoarea platforma de comunicatii a baroului ar trebui sa foloseasca servicii voce si fax prin internet, eliminand astfel cheltuieli inutile. Va rog sa va imaginati ca in viitor, Secretariatul nu va mai comunica cu Serviciul de Asistenta Juridica prin intermediul faxurilor, ci via intranet sau, in cel mai rau caz, prin E-mail. Sau, si mai grav, in prezent, in incinta aceleasi cladiri, functionarii Filalei Casei de Asigurari comunica cu functionarii Baroului prin intermediul apelurilor telefonice. Noi va propunem ca, in viitor, comunicatiile la distanta sa se realizeze fara costuri per serviciu (fie el minut, apel sau bit), in cadrul retelei proprii a baroului. Deasemenea, in comunicarile cu membrii sai, Baroul va folosi aceeasi platforma care nu comportta costuri. In ceea ce priveste comunicatiile cu exteriorul, Baroul va putea alege serviciile de telefonie si conexe acesteia de la cel mai bun furnizor ofertant pe aceasta piata. Vom proceda asemanator si in ceea ce priveste serviciile de curierat care nu pot fi realizate in sistemul propriu.
B. In ceea ce priveste comunicarea stricto sensu, informatia se colecteaza greoi intr-un sistem cu productivitate scazuta si se difuzeaza intr-o structura logica discutabila;
In mandatul nostru, platforma tehnica a baroului va trebui sa suporte in primul rand cerintele colectarii informatiei, in special extractia si stucurarea logica automata a informatiilor. Concret, platforma tehnica va permite sintetizarea datelor utile dintr-o cerere formulata de un avocat (identitatea solicitantului, petitul sesizarii) pe care sa le implementeze intr-un proiect de solutie si in evidentele corespunzatoare ale baroului - tablou, arhiva, pregatire profesionala etc. Exemplificativ, din statutul unei societati in curs de infiintare expediat via Email, sistemul va colecta datele privind identitatea asociatilor, calitatea acestora (coordonatori sau simpli asociati), denumirea si sediul societatii pe care le va implementa in considerentele si dispozitivul proiectului de decizie si, ulterior adoptarii acesteia, in tablou si in dosarul profesional individual. efectul pe care il va produce folosirea unei astfel de aplicatii va fi scurtarea insemnata a perioadei in care o asemenea solicitare este procesata. Pe de alta parte, platforma va trebui sa asigure si un sistem securizat de plati, destinat incasarii taxelor si apt sa genereze o confirmare automatizata si implementarea in sistem fara alta formalitate din partea avocatului. In alta ordine de idei, in privinta difuzarii informatiei, platforma tehnica va oferi o interfata logica clara si intuitiva, care va creste randamentul comunicarii. Totodata, platforma tehnica va asigura atat comunicarea publica, cat si comunicarea individuala a solutiilor care imbraca caracter particular (infiintarea unui cabinet, semanlarea unei restante, comunicarea anumitor decizii).
Aria informatiilor de interes public va fi extinsa si popularizata ca atare. Platforma tehnica va putea permite monitorizarea traseului de solutionarea a unei lucrari (etapele acesteia si stadiul lucrarii), va asigura acces la ordinea de zi si procesele verbale ale sedintelor de consiliu, va populariza toate hotararile consiliului si solutiile Comisiei de disciplina, raportul de activitate periodica al fiecarui serviciu al baroului s.a.m.d., inlaturand astfel caracterul ocult al functionarii baroului.
Site-ul baroului va deveni un instrument util in exercitarea profesiei, colectand jurisprudenta si acte procesuale puse la dispozitie in mod voluntar si gratuit de avocati. Site-ul baroului va cuprinde si opinii si proiecte de aparari (chiar finantate de barou) in chestiuni care afecteaza in mod colectiv avocatii bucuresteni, de exemplu in privinta actelor de executare abuzive ale organelor fiscale in privinta impozitelor si/sau contributiilor la asigurarile de sanatate. Site-ul va cuprinde si harta zonleor in care comunicarile intre avocati nu sunt protejate de confidentialitate si reglementarile vizand exercitarea profesiei de avocat in statele Uniunii Europene.
Reproiectarea sistemului va avea in vedere si interoperabilitatea cu platforma Filalei Casei de Asigurari si in viitorul apropiat sau mai indeparatat, interoperatibilitatea cu sistemele de informare publica ale justitiei (Infokiosk si Ecris).
In concluzie, va propunem reformarea platformei tehnice de comunicare a baroului astfel incat aceasta sa raspunda cumulativ urmatoarelor conditii:
- scaderea costurilor comunicatiilor la distanta
- afisarea unei interfete intuitive si prietenoase
- compatibilitatea cu cea mai avantajoasa oferta a furnizorilor de servicii de telecomunicatii
- securizarea comunicatiilor (vizand platile si comunicarile individuale)
- capacitatea de a extrage si clasifica logic informatiile colectate
- interoperabilitatea cu sistemul filalei casei
- compatibilitatea cu Ecris-ul si sitemul Infokiosk
Reformarea structurii si procedurilor administrative a baroului
In primul rand, reforma trebuie sa plece de la finalitatea operatiunilor administrative ale baroului: interesul avocatului, fie el colectiv sau individual. In prezent, ca orice alta organizatie, baroul tinde sa se protejeze si sa se autoconserve, confundand existenta sa cu interesul colectiv al corpului profesional. Din pacate, baroul ignora intr-o masura nepermisa ratiunea constituirii sale si nu asigura echilibrul dintre interesul individual si cel pe care il proclama drept colectiv. Tocmai pentru a proteja si interesul individual, noi propunem ca baroul sa fie reorganizat spre a facilita avocatului solutionarea rapida si predictibila a sesizarilor.
1. In primul rand,vom pleca de la baza procedurilor administrative - eliberarea cardului, in privinta caruia propunem un principiu simplu: carduri fara vize, implicit fara cozi;
Cardul atesta numai inscrierea pe tabloul avocatilor cu drept de exercitare a profesiei si nu constituie un certificat fiscal care atesta plata darilor sau indeplinirea altor obligatii. Innoirea cardului nu presupune pierderea de vreme si nu trebuie sa constituie o impovarare a avocatilor. Astfel, avocatii nu trebuie sa stea la trei cozi – filiala casei de asigurari, resurse inumane si registratura.
Prima masura in acest sens o constituie revocarea hotararii consiliului baroului (nr.115/2009) prin care a fost implementata procedura birocratica. Va rog sa observati ca scopurile care au determinat adoptarea hotararii a carei revocare o propavaduim au fost legitime: intrarea in legalitate si staruinta in urmarirea executiei bugetare. Din pacate, capacitatea de a anticipa a consilului baroului in actuala compunere a fost limitata si, in ciuda opozitiei sonore manifestate inclusiv prin votul impotriva, hotararea a fost adoptata fara analizarea riguroasa a efectelor negative pe care le-a generat.
In perspectiva, fisele se vor depune on line sau la ghiseul unic, determinand eliberarea automatizata a unei inregistrari (care constituie si adeverinta provizorie) prin care sunteti programati pentru eliberarea cardului. Cu ocazia ridicarii cardului, avocatul semneaza o notificare prin care confirma ca i-au fost aduse la cunostinta eventualele lipsuri ale dosarului profesional si indica termenul in care se obliga sa le completeze. Valabilitatea cardului ar putea fi conditionata de perioada pentru care s-a platit anticipat taxa (depasind cu o luna perioada achitata in avans) si de termenul pe care si-l asuma avocatul pentru completarea nergulilor (exemplificativ o luna pentru asigurare, doua pentru juramant, trei pentru foaia matricola si diploma in ipoteza refacerii).
Dosarul va fi comunicat intre compartimentele de specialitate ale baroului prin grija functionarilor, fara concursul avocatilor, insa participarea voluntara a acestora in vederea remedierii lipsurilor nu va fi descurajata.
2. In completarea acestui obiectiv se poate discuta si despre eficientizarea procedurilor administrative, imperativ impus de nemultumirea colectiva fata de reactia greoaie si birocratica a baroului la sesizarile noastre. In consecinta, propunem introducerea unor termene imperative pentru solutionarea lucrarilor care nu vor depasi 10 zile pentru cazurile comune si propunem extinderea aplicatiei online dublata de cea a ghiseului unic si in privinta sesizarilor adresate baroului. In ceea ce priveste termenele, acestea vor fi stabilite pentru fiecare categorie de lucrari, in principal in raport de complexitatea acestora si, in subsidiar, in raport de urgenta reclamata de avocat. In aceasta privinta suntem nevoiti sa cerem un mandat in alb intrucat trebuie sa manifestam flexibilitate. Masurile depind de parametrii tehnici ai platformei online a baroului si de productivitatea circuitul intern al unei lucrari. Degrevarea circuitului intern presupune si vulnerabilitati pe care trebuie sa le analizam pe masura revolutionarii sistemului si pe care nu le putem in intregime anticipa la acest moment. In mod categoric, organizarea si derularea sedintelor de consiliu trebuie reproiectata. La acest moment, in mod frecvent adoptarea solutiilor se amana fata de caracterul incomplet al unor lucrari care atrage imposibilitatea de a intocmi referate si de a trage concluzii. Pe de alta parte, sedinta consiliului este incarcata nejustificat prin solutionarea unor lucrari individuale de cancelarie care pot fi rezolvate prin delegare. Nu in ultimul rand, sistemul de evidenta a lucrarilor este incomplet si nu este publicat. Publicarea traseului lucrarii ca si publicitatea ordinii de zi si a proceselor verbale ale consiliului baroului constituie in sine garantii care inlaura actualul caracter ocult al solutiilor baroului si care vor conduce la o reglare naturala a acestui circuit.
2. Reformarea efectiva a statutului profesiei
In prezent lucram la un statut original, distinct de cel in fiinta care va fi inaintat in timp util Comisiei Permanente. Vechiul statut a fost un instrument perfectibil din care se vor conserva principiile si prevederile functionale. Conceptia noua vizeaza asezarea statutului in trei categorii: principii/, organizarea profesiei in ceea ce priveste organele de conducere si formele de exercitare a acesteia si traiectul profesional individual (admiterea in profesie, exercitarea profesiei si incidentele survenite in cursul acesteia si incetarea calitatii).
Proiectarea statutului vizeaza urmarirea si clarificarea efectelor institutiilor cuprinse in vechea forma a statutului, completand acolo unde acesta este lacunar. In acest scop, mizam si pe sprijinul colegial in toate ariile acoperite de statut, in special in privinta solutiilor individuale pronuntate de organele de conducere. Sprijinul colegial nu este enuntat numai din perspectiva electorala.
Site-ul pe care l-am construit in acest sens permite descarcarea proiectului si incarcarea amendamentelor intr-o sectiune distincta. Forumul destinat fundamentarii dispozitiilor si amendamentelor este administrat direct si colectiv de intreaga echipa reformista, astfel incat sa permita un feed back in timp real din partea initiatorilor.
Pana in acest moment Baroul nu s-a angajat in actiuni avand drept obiectiv generearea de venituri avocatilor care il compun. Mai clar, Baroul s-a limitat la un rol pasiv, cu implicare ocazionala in revendicarea veniturilor cuvenite celor care au asigurat asistenta judiciara. Baroul trebuia sa identifice surse noi financiare (exemplificativ in bugetele autoritatilor locale) si sa actioneze decis in exploatarea acestora.
IV. REFORMAREA FINANCIARA A PROFESIEI DE AVOCAT
Avocatul este supus permanent unui flux financiar si acest lucru afecteaza in mod direct calitatea profesiei, mai ales acolo unde echilibrul dintre venituri si cheltuieli este atins. Noi, ca o echipa noua, ne-am gandit la acest aspect ca la un principiu de baza. Avocatul trebuie sa se bucure de o situatie financiara decenta de natura sa permita o stare materiala buna, mai mult confort psihic, mai multa preocupare pentru profesie si pregatire, pentru viata de avocat in general. Consideram ca doar asa se poate reafirma prestigiul profesiei in mod real, solid si pe termen lung. Pentru ca nimic nu este gratis si avocatii contribuie la anumite structuri de costuri ale profesiei, necesare si utile. In conceptia din anul 1995 aceste structuri au avut in vedere o serie de factori, dar acestia au disparut, s-au modificat, s-au transformat ori au cazut in desuetudine.
Pentru a intelege mai usor noi am facut o analiza comparativa intre ce a fost, ce este si ce va fi, am analizat eficienta fiecarei situatii si am stabilit necesitatea si oportunitatea fiecarei schimbari propuse.
Pentru ca este nevoie de o schimbare radicala a conditiilor financiare am convenit in echipa sa va propunem o noua abordare, poate chiar o noua filosofie. Este foarte clar ca in acest moment multe aspecte financiare din viata avocatului sunt nereglementate. Este o situatie schimbatoare, o situatie simpla si eficienta, o situatie normala - sa vrei sa schimbi in mai bine.
Propunerea noastra de schimbare a avut in vedere faptul ca am devenit mai multi, am fost circa 1200 de avocati in 1995 si suntem aproape 10.000 de avocati in anul 2011. Numarul avocatilor bucuresteni a crescut geometric datorita specializarii, a diversificarii vietii sociale si a ramurilor economice, care au avut nevoie de reglementari, prin urmare si de servicii juridice corespunzatoare.
Ne dorim sa pastram tot ceea ce avem, tot ceea ce a fost castigat de cei dinainte noastra, sa mergem mai departe in memoria celor care au crezut in virtutile avocatului ca individ demn si respectabil. Specializarile au adus profesia intr-o pozitie de segmentare, ceea ce a fost vizibil in ultimii ani, atunci cand exercitarea profesiei in conciliere si consultanta a capatat o pondere insemnata, iar partea de litigii, avocatura de bara, a ramas in aceeasi parametri numerici.
Aceste diferente naturale, in functie de optiunea fiecarui membru, au determinat o structurare nescrisa a membrilor profesiei. Daca ceva nu a mers bine si totusi am ajuns unde suntem atunci avem si un numitor comun - profesia de avocat, intemeiata pe independenta si apartenenta, identitate vie, dar individuala. Ceea ce dorim noi de acum inainte este mai mult decat a fost, este viitorul profesiei. Ne dorim sa veniti alaturi de noi si sa capatam o identitate comuna, sa invingem barierele dintre noi, sa rasturnam prejudecatile sociale, sa impunem profesia de avocat ca pe un necesar al societatii democratice dezvoltate. Pentru a dobandi identitatea comuna, pentru a ne impune in societate, pentru a recastiga prestigiul pierdut (despre care fac vorbire si contracandidatii nostri), pentru a deveni un factor social important si vizibil va chemam alaturi de noi, sa ne votati, sa ne sprijiniti, sa ne incurajati si sa ne criticati, sa ne transmiteti mereu sugestiile voastre despre ceea ce este necesar ori trebuie schimbat. Artificial creata, separatia aparenta intre formele de exercitare a profesiei a fost alimentata de lipsa de informare si de informatie, lipsa de preocupare in timp util asupra nevoilor avocatilor.
Mesajul nostru este simplu - vrem schimbarea!
Cand va chemam la vot, cand va cerem sa ne votati, sa ne acordati incredere o facem cu credinta ca vom reusi sa schimbam, vom transpune in practica tot ceea ce avem acum in proiect, iar situatiile nou aparute vor beneficia de acelasi sprijin, in vederea eliminarii imprejurarilor negative care apasa asupra profesiei noastre. Am vorbit mai sus despre ceea ce ne-a chemat la lupta, ceea ce ne-a determinat sa alegem schimbarea. Va spunem simplu ca profesia de avocat are si o parte de obligatii.
Obligatia financiara este importanta, si este in aceeasi masura important ca avocatul sa fie respectat pentru contributiile sale financiare. Clarificarea acestor aspecte este preocuparea noastra si in cele ce urmeaza am stabilit ca un proiect simplu si eficient pentru simplificarea financiara a profesiei este cel mai indicat. Noi ne-am gandit sa actionam coerent si consecvent, transparent si eficient, si am trecut la o analiza critica si exigenta asupra starii de fapt actuale, iar in urma acestei analize am decis sa actionam pentru schimbarea multor lucruri care impiedica exercitarea profesiei.
Structura financiara a profesiei
Structura financiara a profesiei nu se rezuma doar la Barouri, nu are in vedere doar contributii realizate pentru calitatea de membru al profesiei, ci si contributii la fonduri sociale administrate de Casa de Asigurari a Avocatilor, prin filiale, contributii obligatorii la fondurile de asigurari de sanatate din sistemul public, contributii fiscale (taxe locale, impozit pe venit, TVA).
Contributiile membrilor baroului sunt deseori confundate cu cota de 10%, desi in realitate acest demers pe care il realizeaza baroul prin propriile casierii este unul gratuit. Aparatul birocratic al baroului a acceptat sa colecteze sumele datorate de membrii sai pentru a usura situatia, pentru a inlatura mai multe cozi si mai mult timp pierdut. A fost bine pana la momentul in care multi dintre noi s-au confruntat cu lipsa de comunicare intre cele doua entitati - Casa de Asigurari a Avocatilor Filiala Bucuresti versus Baroul Bucuresti. Au aparut de multe ori situatii cand banii ajungeau in conturi si nu erau transferati, nu erau luati in seama, se stabileau penalitati nejustificate, iar in ultima perioada s-a aplicat chiar sanctiunea “nedisciplinara” a suspendarii drepturilor electorale. Este firesc sa achitam contributiile ce ne revin, suntem mandri ca suntem avocati si, din onoare, ne indeplinim aceasta obligatie. Complexitatea si birocratizarea au pus de multe ori avocatii in situatii perplexe - nu poti plati decat intre anumite ore, nu poti face plati electronice pentru tipizate, nu poti achita in avans contributiile sociale maximale - si au dus la multe frictiuni, la nemultumiri vadite si justificate ale avocatului. Va propunem simplificarea, eficientizarea si sistematizarea acestui aparat financiar. Pentru aceasta ne-am gandit sa va prezentam structura costurilor pentru a fi usor de inteles. Finantele Baroului Bucuresti se impart in doua componente, ca orice buget, exitand venituri si cheltuieli.
A. Veniturile profesiei sunt in acest moment destul de austere daca ne referim la barou, iar contributiile sociale, de sanatate ori cele fiscale sunt mult mai numeroase, nu intra in bugetul baroului si nu ne putem baza pe ele. Veniturile acestea sunt insa importante pentru avocat, in baza lor acesta are calitatea de membru (contributie de membru al Baroului) si este asigurat social (indemnizatie pentru incapacitate de munca si pensie de varsta sau anticipata). Din aceleasi venituri greu obtinute avocatul contribuie si la asigurari de sanatate, si isi onoreaza obligatiile fiscale.
Este asadar important ca aceste contributii ale membrilor profesiei sa fie colectate in timp util, evidentiate, varsate si puse la dispozitia destinatarilor. Dar noi ne-am gandit la o eficientizare a utilizarii acestor contributii, astfel incat avocatul sa simta ca este membru al unei organizatii care il respecta, il ajuta, il sprijina si il apara, protejandu-i interesele legitime. Iata dezideratele campaniei noastre, o echipa tanara, ambitioasa si capabila sa schimbe fundamental definitia, conceptia si perceptia profesiei de avocat. Atunci cand vom ajunge in Consiliu vom propune modificari de structura organizatorica, functionala si de reglementare, activitati apte sa genereze noi surse de venit, independente de contributiile membrilor catre Barou, intre acestea regasindu-se extinderea competentelor profesiei de avocat, reglementarea reala a activitatilor fiduciare, reglementarea activitatilor avocatului in cadrul ajutorului public judiciar, reglementarea activitatilor de urmarire si executare silita a contractelor de asistenta juridica prin intermediul Baroului (pentru a elimina umilinta de a apela la executorii judecatoresti pentru a pune in executare contractele de asistenta juridica impotriva clientilor rau-platnici), precum si multe alte activitati.
B. Cheltuielile profesiei sunt ineficiente daca ele nu genereaza venituri reale. Acesta este si motivul pentru care multi avocati au renuntat la profesie, au ales magistratura sau notariatul, au ales afacerile, fiecare in raport de interese si de siguranta de care aveau nevoie, necesitati pe care Baroul nu le-a asigurat. Am fost impreuna de parere ca se impune sa avem mai multa protectie pentru avocati, iar protectia financiara este prima componenta in viata profesionala. Solutia este simpla. Vremurile de recesiune impun chibzuinta in cheltuirea fondurilor si o eficienta mai mare in utilizarea lor. Noi credem ca acest lucru este posibil si ca se poate reduce cheltuiala Baroului prin solutiile pe care le-am gandit pentru avocati. Singura conditie este sa participati la vot si sa votati echipa noastra. Am analizat cheltuielile si am ajuns la concluzia ca este necesar sa se adopte urgent solutii de reducere a cheltuielilor. Solutiile tehnice au fost expuse mai sus dar le enumeram aici pentru ca trebuie sa le avem in vedere ca un punct de plecare in acest demers temerar.
1. Relatia cu Ministerul Finantelor este o componenta importanta a exercitarii profesiei de avocat. Prin taxele si impozitele instituite de autoritatile fiscale s-a nascut o ferventa activitate pentru avocati si din acest motiv nu ar trebui sa ne plangem, insa si noi suntem subiecti fiscali, asa incat am fost supusi acestor permanente schimbari. Acum insa avem nevoie de simplificare in relatia dintre avocat ca si subiect fiscal si autoritatea fiscala. Dialogurile de pana acum au fost de fapt monologuri purtate in surdina de reprezentantii nostri. Va propunem o atitudine directa, o abordare eficienta si prudenta in relatia cu autoritatile fiscale, care sa conduca la o usurare a poverii fiscale si la indepartarea hatisului de reglementari si de sub-reglementari, de interpretari eronate si ilogice adoptate prin birouri ale Ministerului Finantelor fara sa se tina seama de drepturile si libertatile fundamentale. Sa ne gandim ca in prezent cheltuielile deductibile ale profesiei sunt la indemana inspectorilor fiscali, si ca acestia actioneaza discretionar de la un caz la altul, fara sa existe o reactie unitara din partea Baroului sau a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania. Sa ne gandim ca fiecare dintre noi are nevoie de recunoasterea unei cheltuieli cu deplasarea, cu comunicatiile, cu protocolul (includem aici si vestimentatie), cheltuieli care sunt considerate nedeductibile fara vreo explicatie legitima. Este important sa se aplice deductibilitatea fiscala pentru toate cheltuielile exercitate in interesul profesiei, si suntem de opinia ca Consiliul Baroului poate adopta o hotarare prin care sa defineasca ce anume inseamna in parametri tehnici “necesar al profesiei de avocat”. Suntem convinsi ca vi s-a spus unora dintre voi ca o parte insemnata din bunurile achizitionate in interesul profesiei sunt nedeductibile fiscal pentru ca ele nu pot fi folosite exclusiv in interesul profesiei. Am intalnit exemplul unui inspector fiscal care a refuzat sa deduca cheltuiala reprezentata de contravaloarea unui costum pentru ca a apreciat ca cel in cauza ar putea purta hainele respective si in ocazii private. Situatia prezentata nu este singulara si arata cat de haotica poate fi interpretarea legii atunci cand nu exista o pozitie ferma si clara asupra chestiunilor tehnice de interes pentru profesie si pentru avocat in general. Si sa ne gandim ca nimeni nu a luat pana in prezent atitudine fata de aceste abuzuri si nu ne-a reprezentat interesele in mod onest si direct. Noi va propunem sa ne mandatati pentru acest obiectiv.
2. In relatia cu Casa de Asigurari de Sanatate toti mai multi avocati sunt “haituiti” prin somatii si titluri executorii comunicate la sediu, prin care sunt anuntati ca sunt datori cu sume insemnate. Apar foarte multe intrebari, si nimeni nu are raspuns clar. Daca trebuie sa platim inainte de a se incheia contract de asigurare cu Casa de Asigurari de Sanatate, pe care nu il avem, daca trebuie sa platim pentru trecut in conditiile in care nu am fost anuntati sa incheiem contracte de asigurare si multe altele. Insa putini stiu ca nu am fost debitori ai obligatiei de plata a asigurarilor de sanatate in sistemul public pana la nivelul anului 2010. Abia dupa anul 2010 se poate specula ca am fost cuprinsi in categoria contribuabililor obligati sa participe la fondurile asigurarilor de sanatate. In realitate, legea nu cere sa cotizam la sistemul public de asigurari de sanatate, ci da posibilitatea optiunii de contractare a asigurarii. Dar daca vom deveni in mod neechivoc contribuabili? Avem vreo solutie? Suntem convinsi ca solutia este simpla.
Vom milita pentru infiintarea unei Case de Asigurari de Sanatate a Profesiilor Liberale, unde sa adere si notarii, si practicienii in insolventa, si mediatorii, si alte profesii liberale in afara celor juridice (arhitecti, muzicologi, actori, jurnalisti ). Se va proceda la contractarea serviciilor medicale cu unitatile sanitare din sistemul public intrucat legea nu interzice acest lucru, iar contractarea asigurarii de sanatate se va face in temeiul contractului semnat intre asiguratul persoana fizica si CASPL. De asemenea contractarea asigurarii medicale se va diferentia de contractarea serviciilor medicale, urmand ca aceste servicii sa fie obtinute prin proceduri transparente, optand pentru licitatii, in vederea obtinerii de costuri cat mai reduse.
3.Relatia cu Casa de Asigurari a Avocatilor trebuie refacuta pentru ca multi avocati se plang de neajunsurile cu care s-au confruntat. In relatia cu Filiala Bucuresti a Casei de Asigurari a Avocatilor au existat o serie de nemultumiri ale avocatilor care sunt vadit intemeiate. Au existat situatii in care inspectorii fiscali au manifestat intelegere fata de multe situatii neclare, insa ca o consecinta a haosului initial in adminstrarea si urmarirea colectarii contributiei avocatului au fost adoptate solutii unice, in dezcord cu normele de drept. Cu toate ca in vistieria Casei de Asigurari a Avocatilor Filiala Bucuresti au existat si exista fonduri la un anumit nivel, pe care il putem numi suficient, totusi nu exista un control eficient si un management al riscului in administrarea acestei avutii.
Mai sunt si bunurile Filialei Bucuresti a Casei de Asigurari a Avocatilor, inclusiv litigii privind dreptul de proprietate asupra unor bunuri, unele litigii pierdute prin instante in mod irevocabil. Toate acestea denota ca aici nu a existat o aplecare reala asupra situatiei gestiunii si trebuie sa facem o schimbare radicala si in aceasta privinta. Sa ne gandim ca numarul consilierilor din Baroul Bucuresti a crescut ca urmare a cresterii numarului avocatilor, in vreme ce numarul celor care compun Consiliul Filialei Casei a ramas acelasi, de cinci avocati din care unul pensionar. Cum sa ceri eficienta asupra unui asemenea volum de activitati de o asemenea importanta acestor cinci oameni? Noi propunem ca situatia sa se schimbe si sa avem un control mai eficient asupra gestiunii Filialei Bucuresti a Casei de Asigurari a Avocatilor, inclusiv in privinta randamentului acestor fonduri. Un randament mai bun inseamna bani in plus pentru avocati, inseamna indemnizatii suplimentare pentru invaliditate sau pentru incapacitate temporara de munca, pentru mame, si pentru pensionari. Un randament mai bun al fondurilor inseamna bani mai multi pentru investitii in viitorul nostru, al copiilor nostri, si de ce nu chiar in ajutorarea avocatilor care au fost candva stindardul profesiei. Propunerea noastra este poate prea indrazneata, dar ceea ce astazi este mult maine va parea firesc. Un randament mai bun ne poate ajuta sa aplicam o cota adiacenta la alocatia copiilor nostri alaturi de ajutorul oferit de bugetul public, si o spunem fara jena, sunt multe mame care au nevoie de bani in plus pentru copii, pentru educatia lor. In acest fel putem ajuta la buna intelegere a gestionarii fondurilor. Indraznim sa propunem si o reforma a sistemului de pensii al avocatilor, in masura in care noul sistem informatizat interoperational dintre Barou si Casa de Asigurari va fi functional in totalitate, care sa inglobeze si punctajele anterioare, care sa evidentieze electronic si in sistem real, online, pe baza accesului securizat, care este cota de contributie de-a lungul timpului si sa calculeze la zi valoarea pensiei cuvenite. Un asemenea sistem va da posibilitatea fiecarui avocat sa sesizeze din timp daca au loc erori, daca au existat inadvertente, va indica totodata si potentialul de solvabilitate al Casei, si va aduce la lumina o eterna sursa de incertitudini cu care ne confruntam toti. Prin aceste noi sisteme de gestionare se va ajunge la stabilirea unei relatii directe bazata pe respect reciproc intre avocatul contributor si gestionarul fondurilor sale, cel care raspunde de viitorul lui. Investitiile cu care altii se mandresc si clameaza sunt azi doar niste promisiuni. Ne amintim ca si in urma cu multi ani, la fiecare Adunare Electiva au existat doar promisiuni. Ca vom dobandi gratuitati, ca vom primi teren in folosinta gratuita, ca se va construi un sediu, ca se va cumpara un sediu, si multe asemenea. Acum se promite o investitie pentru putine persoane cu bani multi. Un hotel intr-o statiune montana, sau un sediu nou al Baroului intr-o locatie moderna. Nimeni nu arata care sunt fondurile pentru aceste proiecte, nu exista un buget proiectat, nu exista un plan de afaceri necesar pentru astfel de investitii. Noi va intrebam pe voi cei multi acelasi lucru: pentru ce sa investim in hotel? sau in alte imobile? pentru ce anume ne trebuie sediu grandios cand noi putem externaliza activitatile si putem scadea cheltuielile prin informatizare? De ce sa mergem la sediul Baroului pentru a depune o cerere cand ea poate fi depusa online, poate primi raspuns online si poate fi rezolvata fara sa ne mai deplasam si sa fim tinuti de programul de functionare? Suntem convinsi ca si voi ganditi in acest sens, ca vreti ca la sediu sa ramana doar activitatile importante si cele care nu pot fi transmise electronic, iar planificarile in vederea ridicarii documentelor sau pentru depunerea documentelor sa fie respectata de fiecare functionar al Baroului. Noi vrem sa stiti ca asa se intampla si in alte barouri ale Uniunii Europene, dar noi am fost tinuti in loc pentru ca nimeni nu s-a preocupat de legaturi directe intre barouri, nu a existat o initiativa pentru schimbul de informatii si de experienta practica intre aceste organizatii. Noi vrem sa devenim avocati europeni dar suntem lasati singuri, fara sprijin institutional, suntem obligati sa ne facem singuri legaturi in barourile europene. Sunt avocati in barouri ale tarilor membre UE care se mira ca nu suntem sprijiniti, desi comunitatile de romani din Italia, Spania, Germania, Marea Britanie, Ungaria, Franta sunt numeroase si pastreaza legaturi cu tara de origine. Si ne spun ca au nevoie de avocati romani, care sa lucreze alaturi de ei in aceste comunitati. Noi propunem sa investim in oameni si nu in cladiri, sa investim in viitorul nostru, al profesiei noastre, in viitorul copiilor nostri, in pregatirea profesionala, in relatiile cu oamenii, pentru ca nu de cladiri si terenuri are nevoie avocatul. Avocatul trebuie sa se bucure de respect, de sprijin, de curtoazie, sa aiba o identitate comuna, si sa fie aparat in mod real prin pozitii ale Consiliului Baroului in chestiunile supuse atentiei sale. Campania aceasta ne va schimba in totalitate! Pe toti! Trebuie sa mergem inainte cu credinta ca profesia de avocat este cea care aduce progresul!
Veniti la vot in ziua de 21 mai 2011 si votati echipa grupata in jurul Decanului Mihnea Stoica!
Asadar structura
1. Protectia institutionalizata a avocatilor in privinta contributiilor abuzive la fondurile de sanatate
2. Implicare pronuntata in asistenta avocatilor
3. Tratamentul adecvat al colegelor in prenatal si postnantal
4. Implicarea sporita a consiliului in atributiile de coordonare a filialei casei
5. Combaterea eficienta a fenomenului concurential strain de profesie
6. Identificarea unor noi surse de venit si exploatarea lor eficienta
7. Organizarea unui comitet de monitorizare a initiativelor legislative”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu